//10 Tips Voor Meer Zelfvertrouwen

10 Tips Voor Meer Zelfvertrouwen

Ben je vaak onzeker? Of durf je niet goed voor jezelf op te komen? Kortom, zou je graag meer zelfvertrouwen willen hebben? BAM! Je bent op de juiste plaats aangekomen. Wij hebben maar liefst 10 (!) waardevolle tips voor je op een rijtje gezet om je zelfvertrouwen te vergroten, zodat je zelfverzekerd je volgende uitdaging aanpakt. Vanaf nu is het voorbij met die onzekerheid en ga je je andere IK ontmoeten. Wacht dus niet langer en laat je verrassen door onderstaande tips en trucs. Let wel, sommige tips lijken misschien eenvoudig, maar je zult zien dat als je deze daadwerkelijk opvolgt, je zelfvertrouwen zal groeien en je positiever en energieker in het leven zult staan. Ready?

VERKORT OVERZICHT

1.     Maak doelstellingen en realiseer ze
2.     Ken je sterke punten
3.     Laat angst je doel niet in de weg staan
4.     Kom voor jezelf op
5.     Geef niet om de mening van anderen
6.     Blijf weg van de negativiteit
7.     Uitstraling is belangrijk
8.     Kom beslagen ten ijs
9.     Ken je sterke punten
10.   Zorg goed voor jezelf


1. MAAK DOELSTELLINGEN EN REALISEER ZE

Eén van de belangrijkste dingen om te weten is dat veel zelfvertrouwen is gebaseerd op het bereiken of realiseren van “iets”. Daarmee is het niet eens onderscheidend of dit nu grote of kleine dingen zijn, maar het bereiken van iets an sich is al voldoende voor een opkikker van je zelfvertrouwen. Dit begint al met je dagelijkse bezigheden en doelen.

Als je op dagelijkse basis doelen stelt en ze probeert te behalen, zul je merken dat dat een hele positieve uitwerking heeft op je algehele gevoel én op je zelfvertrouwen. Het stellen en behalen van dagelijkse doelstellingen doet werk je op een gegeven moment uit naar wekelijkse en maandelijkse doelstellingen, welke uiteindelijk uitmonden in jaarlijkse doelstellingen. Op deze manier kun je je doelen vergroten en zul je merken dat je bevrediging bij het bereiken van je jaarlijkse doelstelling een positief effect heeft op je zelfvertrouwen. Dus kortom, stel doelen op en bedenk voor jezelf de benodigde stappen die je moet nemen om je doel te bereiken. Je zelfvertrouwen zal zienderogen verbeteren.


2. KEN JE STERKE PUNTEN

Een goede eerste stap om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen is voor jezelf op een rijtje zetten wat je sterkste punten zijn. Op deze manier kom je in een positieve mindset, waarbij je je dus richt op datgene waar je goed in bent. Natuurlijk zijn er ook je verbeterpunten, die heeft iedereen. Maar het afzetten van je verbeterpunten tegen je sterke punten kan je doen laten inzien dat je niet zomaar iemand bent. Om meer zelfvertrouwen te krijgen, is het dus belangrijk allereerst inzichtelijk te hebben waar je goed in bent. Dat kunnen uiteenlopende zaken zijn, zoals bijvoorbeeld het goed kunnen schilderen, of dat je jezelf ziet als een hardwerkende toegewijde werknemer. Kennis van je eigen kwaliteiten kan er dus voor zorgen dat je meer zelfvertrouwen krijgt en positiever in het leven staat.



3. LAAT ANGST JE DOEL NIET IN DE WEG STAAN

Laten we meteen met de deur in huis vallen, iedereen maakt fouten en faalt wel eens in iets. Deal with it! Het is niet het falen op zich waar men bang voor is, maar de angst om te falen regeert. En zoals je misschien wel hebt onthouden van een oud gezegde: Angst is een slechte raadgever. Dat moet je heel goed beseffen. Ook de oprichters van bijvoorbeeld Facebook of Aliexpress hebben heus wel momenten van angst gehad, maar zij hebben zich er niet door laten tegenhouden. En dat is ook wat jij moet voorkomen. Ook al lijkt je doel nog zo onhaalbaar, denk niet in angsten of problemen, maar in oplossingen. Stapje voor stapje dichterbij je einddoel.

Voorkom dat het negatieve stemmetje in je hoofd de overhand krijgen. Er is altijd wel een oplossing voor datgene waar je tegenaan bent gelopen, dus waarom zou je zo snel opgeven? Je zult merken dat je meer zelfvertrouwen krijgt, op het moment dat je een aantal keer iets bereikt hebt door niet op te geven. Dat geeft je zelfvertrouwen een enorme boost. Het zijn vaak de negatieve gedachten die door je hoofd spelen, die er uiteindelijk voor zorgen dat je een laag zelfvertrouwen hebt ontwikkeld. Als je maar lang genoeg tegen jezelf zegt dat je bijvoorbeeld niet goed kan tennissen, dan ga je dat op een gegeven moment ook echt zelf geloven. Je hebt je eigen waarheid geschreven. Stop daar meteen mee. Geef dat negatieve stemmetje meteen een weerwoord door je te focussen op dat waar je wel goed in bent. Let maar op, je zult meer zelfvertrouwen krijgen als je je mindset hierin verandert.

Geef nooit op.


4. KOM VOOR JEZELF OP

De beste stuurlui staan aan wal! En die stuurlui zullen er altijd zijn. Dat zijn de mensen die proberen je aan het twijfelen te brengen als ze horen van je nieuwe doelstelling of project. Het is begrijpelijk dat je aan je jezelf gaat twijfelen op het moment dat er mensen zijn die zo duidelijk twijfelen aan je doelstelling of aan je project. Maar dat moet vanaf nu afgelopen zijn. Het is JOUW doelstelling, het is JOUW project, het is JOUW ding. En JIJ moet in je doel geloven. Als je die mindset hebt, dan zul je je doelstelling bereiken. En zoals je bij punt 1 van de lijst hebt gelezen, zorgt het realiseren van doelstellingen voor meer zelfvertrouwen. En dat is waar we naar op zoek zijn.

“Laat niemand ervoor zorgen dat je het gevoel hebt dat je niet verdiend dat wat je graag wilt.” –Heath Ledger


5. Geef niet om de meningen van anderen

Er zullen altijd mensen zijn die niet geloven in dat wat jij graag wilt bereiken. Of het nu om een afwijzing van een sollicitatie gaat, of een uitloting van een vervolgonderwijs, mensen vinden je doel te groot. Dan is het zaak aan jou om overtuigd te zijn van je eigen kennen en kunnen. Als je denkt dat je het kan, dan kun je het! Geloof in jezelf en laat andermans mening links liggen. Je kunt het!



6. Blijf weg van de negativiteit

Om meer zelfvertrouwen te krijgen, is deze nummer 6 van De 10 Beste Tips voor meer zelfvertrouwen een hele belangrijke: Blijf weg van negativiteit en denk positief. Makkelijk gezegd, iets minder makkelijk gedaan. Desalniettemin is het heel belangrijk om te beseffen dat negatieve energie om je heen een slechte invloed heeft op jouw eigen zelfvertrouwen en algehele gemoedstoestand.

Probeer bijvoorbeeld eens stil te staan bij de mensen met wie je veel om gaat. Waarschijnlijk zitten er wel 1 of 2 mensen tussen die een regelmatig dusdanig kunnen klagen, zeuren en chagrijnig doen dat je er gewoon moe van wordt. Moe en zelfs een beetje chagrijning. “Waar je mee omgaat, word je mee besmet” is een veelgehoorde gezegde, en dat geldt voor dit geval precies hetzelfde. Daarentegen brengt omgaan met mensen met een positieve en optimistische kijk op het leven een bepaald gevoel met zich mee dat jou ook doet stralen. En zoals we weten, van regelmatig stralen krijg je vanzelf meer zelfvertrouwen.

Stop met het focussen op je problemen of tekortkomingen, en probeer een mindset te ontwikkelen waarin je je mentale toestand in de modus van oplossingsgerichtheid krijgt. Op die manier zul je met een positieve blik naar je voormalige problemen kijken. Het zijn soms hele simplistische dingen die je, als je het frequent genoeg doet, al kunnen opvrolijken. Jezelf oppeppen voor de spiegel bijvoorbeeld. Of een potje voetballen met een paar vrienden. Stuk voor stuk dingen die je zullen helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Kortom, denk niet in problemen, los ze op!


Denk niet in problemen, los ze op!


7. Uitstraling is belangrijk

Met uitstraling doelen we hierbij niet op je lange blonde haren, maar meer op je algehele uitstraling. Om meer zelfvertrouwen te krijgen, is het belangrijk om onderstaande dingen goed te begrijpen en eigen te maken. Het is ontzettend belangrijk te letten op de volgende aspecten:

– Houding
– Glimlach
– Oogcontact
– Spreek langzaam

Om meer zelfvertrouwen te krijgen, is het belangrijk om bovenstaande dingen goed te begrijpen en eigen te maken. Het eenvoudig je rug rechten en je schouders naar achteren komt al over als een teken van zelfvertrouwen. Daarmee laat je als het ware zien dat je de wereld aan kan.

Glimlachen is iets dat men over het algemeen te weinig doet. Misschien omdat men niet doorheeft dat dit ervoor zorgt dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Want glimlachen zorgt er enerzijds voor dat JIJ je beter voelt, maar geeft de mensen om je heen ook een fijn gevoel. Ze zullen zich op hun gemak voelen bij je en dat heeft direct weer effect op jouw zelfvertrouwen.

Oogcontact is erg belangrijk in hoe je overkomt op je gesprekspartner. Een onzekere spreker kijkt naar alle andere dingen dan in de ogen van de gesprekspartner. Kortom, kijk je gesprekspartner recht in de ogen aan en laat je niet verleiden naar beneden te gaan kijken. Goeie tip: probeer “door de ogen” heen te kijken. Als je dat doet, besef je je minder dat je direct oogcontact hebt.

Als laatste is het belangrijk rustig te praten en goed te articuleren. Dat komt over als iemand die weet waar hij/zij het over heeft, maar ook dat je zelfverzekerd spreekt. Je hoort niet zenuwachtig te worden als iemand tegenover je staat, dus let heel goed op je spreektempo en je articulatie.

Extra tip: gewassen, haartjes goed en leuke kleding aan kan al helpen bij hoe je overkomt.


8. Kom beslagen ten ijs

Probeer beslagen ten ijs te komen in vrijwel alles waar je graag over mee wilt praten. Of dat nou over de vakkennis van je functie is, een presentatie die je moet houden of een examen wat je moet afleggen. Het is belangrijk dat je voor je gevoel er alles aan gedaan hebt om je goed voor te bereiden. Goed voorbereid geeft je vertrouwen dat je er alles aan gedaan hebt dat in je mogelijkheden lag. Dat geeft rust en geeft je meer zelfvertrouwen. Je weet waar je het over hebt en dat straal je uit.


9. Ken je sterke punten

Eén van de belangrijkste aspecten die elk mens zou moeten bezitten in zelfkennis. Hoe meer je weet wat je sterke en zwakke punten zijn, hoe beter je daarop kan anticiperen. Je zwakke punten, eigenlijk beter gezegd, je ontwikkelpunten zijn belangrijk om te weten waar je mogelijk iets te kort komt.

Echter, je sterke punten zijn heel belangrijk om te weten om meer zelfvertrouwen te krijgen. Als je voor jezelf goed op een rijtje hebt waar je sterke punten liggen, dan kun je je daar op focussen. Zoals we eerder in dit artikel al aangaven is het hebben van een positieve mindset onderscheidend om meer zelfvertrouwen te krijgen. Deze positieve mindset krijg je ook door je te focussen op dat waar je goed in bent, en niet constant benoemen of bedenken waar je minder goed in bent. Voor je ontwikkelpunten kun je iets opzetten waardoor je hieraan kunt werken. Maar onthoud goed waar je goed in bent en leg daar de nadruk op. Dat geeft je energie. Dit alles zal je ontzettend helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen.


10. Zorg goed voor jezelf

Wat vaak gebeurt bij mensen met weinig zelfvertrouwen en laag zelfbeeld, is dat men zich vaak meer verwaarloost dan zelfverzekerde mensen. Wil jij dus meer zelfvertrouwen en wil je weten hoe je daar zonder al te moeite mee kunt beginnen? Begin dan met het goed zorgen voor jezelf. Op verschillende vlakken.

Neem een goede douche, voor de heren, scheer jezelf, doe je haartjes goed, poets je tanden en trek je leukste kleding aan. Je zult zien, je zelfvertrouwen neemt al direct toe. Je voelt je fris en energiek alsof je de wereld aan kunt. Soms kan alleen dit al een verschil maken in hoe je de dag start. Als je maar blijft hangen of dralen op de bank, kom je vaak in een vicieuze cirkel waarmee je je niet snel beter voelt. Bij het doorbreken van deze cirkel, zul je meer zelfvertrouwen krijgen en je algehele mindset zal een positieve draai krijgen.

Hou deze routine vast, en je zult zien dat je de dagen zelfverzekerder en energieker doorbrengt. Het is het proberen waard toch?

“Low self-confidence isn’t a life sentence. Self-confidence can be learned, practiced, and mastered–just like any other skill. Once you master it, everything in your life will change for the better.” –Barrie Davenport





 

Bronnen:

https://www.forbes.com/
https://au.reachout.com/
https://www.inc.com/
https://m.wikihow.com