//10 Tips Om Stress Te Verminderen

10 Tips Om Stress Te Verminderen

Ben jij het zat om steeds weer in de stress te zitten? Wil je nu eindelijk eens echt je stress verminderen? Ben je al heel lang aan het zoeken naar de juiste manieren om stress te verminderen? Dan is bij deze je zoektocht beëindigd! 

In dit artikel bespreken we alle aspecten rondom het onderwerp Stress en gaan we in op manieren die je direct kan toepassen waarmee stress verminderen een appeltje eitje wordt. Stress verminderen hoeft niet moeilijk te zijn, zolang je maar weet wat de oorzaak van je stress gevoel is. Als dat bekend is, kun je een passende oplossing bieden en kun je je stress verminderen.

Verder in dit artikel:
– Bestaat er leven zonder stress?
– Hoe ontstaat stress?
– Verminder Stress met de 10 Beste Tips

Bestaat er leven zonder stress?

Als we hier kort, maar duidelijk op moeten reageren, JA! Het is wel degelijk mogelijk om een leven te leiden zonder stress. Dat is met name zo, omdat het grootste deel van stress te vermijden is met de juiste handvatten. In dit artikel geven we De 10 Beste Tips om stress te verminderen. Mocht je naar aanleiding hiervan nog steeds graag meer informatie over het hoe en waarom je stress krijgt, dan raden we je absoluut onderstaand boek aan. Een fantastische bestseller dat zorgt voor:

  • Innerlijke rust
  • Meer ontspanning
  • Meer vrijheid
  • Minder zorgen
  • Positiever denken
  • Meer vertrouwen
  • etc. etc. 

Kortom, een fantastisch boek dat je eigenlijk gewoon in huis moet hebben. Wacht daarom niet langer en geniet mee van een geweldige aanbieding. Want als je nu bestelt, krijg je ook nog eens twee waanzinnige bonusboeken er gratis bij. ⇓

Ja, ik wil graag stress verminderen !


Hoe ontstaat stress?

Alvorens we overgaan tot  tips om stress te verminderen, is het belangrijk om te weten hoe stress ontstaat. Als je dat weet, kun je begrijpen dat je lichaam reageert, zoals het reageert. Maar ook is en blijft het het belangrijk te achterhalen waar je stress vandaan komt. Waardoor voel je stress? Wanneer is dat voor het eerste gebeurd? 

Stress is een reactie

Stress is een reactie van het lichaam op gebeurtenissen die je “bedreigd” doen voelen. Dat kunnen hele uiteenlopende zaken zijn, zoals een boze baas of financiële problemen of een rapport dat af moet voor een bepaalde deadline. Zomaar een aantal onderwerpen die ten grondslag kunnen liggen aan jouw gevoel van stress.  

Zodra je lichaam één van deze gevoelens opmerkt, schiet je lichaam in een bepaalde verdediging, waarmee het zichzelf wil verdedigen tegen dat wat komen gaat. Dat gaat volledig natuurlijk en automatisch en is in de basis lastig om weerstand te bieden. Echter, met de juiste tips kun je wel degelijk je stress verminderen. Het zogeheten verdedigingsmechanisme waar je lichaam in schiet, gaat gepaard met een toename van het stresshormonen cortisol en adrenaline. Hierdoor zul je merken dat je hartslag omhoog gaat, je bloeddruk stijgt en je spieren verstijven. Je gaat sneller ademen en je komt in een toestand waarin je ofwel wilt vluchten of wilt vechten.

stress verminderen

Wat je goed moet begrijpen is dat niet alles stress nadelig is voor je. Je lichaam reageert ook zo, om het moment dat er zich bijvoorbeeld ineens een gevaarlijke situatie op de weg voordoet. Daarmee reageert je lichaam in een split-second en zul je intuïtief ofwel vluchten ofwel vechten. Echter, wanneer stress niet direct wordt veroorzaakt en/of opgelost door iets dergelijks als hierboven, dan kan stress ervoor zorgen dat je lichamelijke, maar ook geestelijke klachten gaat krijgen.

Soorten stress

Er zijn diverse vormen van stress:

– “Chemische” stress: ontstaat door bijvoorbeeld diëten of afvallen
– Mentale stress: ontstaat vanuit het hebben van negatieve gedachten
– Emotionele stress: ontstaat door bijvoorbeeld het verliezen van een dierbare
– Fysieke stress

Maar als je stress wilt verminderen, is het dus allereerst belangrijk om te achterhalen waardoor je een gevoel van stress hebt. Alleen als je dat hebt vastgesteld, kun je gepaste acties nemen om je stress te verminderen. Wil jij ook nu direct stress verminderen? En ben je op zoek naar 10 fantastische tips die jou daarbij gaan helpen? Lees dan snel verder. Heb je niet genoeg aan deze tips, dan is e-cursus ‘Nooit Meer Zorgen Of Stress’ absoluut een aanrader.

Het zijn de gedachten over je verleden of toekomst die je stress geven.


Verminder Stress Met De 10 Beste Tips

Zoals gezegd is het heel belangrijk als je stress wilt verminderen om te achterhalen wat de achterliggende oorzaak van de stress is. Als je dat eenmaal helder hebt, kun je daar op acteren en zul je stress verminderen. Je weet immer de oorzaak van je stress en kan dit proberen te verhelpen. Er zijn echter genoeg situaties te bedenken waarin het simpelweg weghalen van de oorzaak van de stress niet zo eenvoudig is. Wat dan zeker kan helpen is het volgen van onderstaande tips. Deze zullen je helpen om een andere mindset te gaan krijgen, zodat je kunt omgaan met stress. Stress verminderen is daardoor ineens heel goed mogelijk.


Samenvatting 

1.     Verminder/vermijd cafeïne, alcohol en nicotine
2.     Zorg voor lichamelijke beweging
3.     Controleer je ademhaling
4.     Voldoende nachtrust
5.     Probeer mindfulness
6.     Breng tijd door met vrienden/familie
7.     Lach en heb plezier
8.     Hou een stress-dagboek bij
9.     Luister naar muziek 
10.   Leer “nee” zeggen


1. Verminder/vermijd cafeïne, alcohol en nicotine

Wat is dat toch een wondermiddel, die koffie gedurende de dag. Het houd je wakker en scherp waardoor je het gevoel hebt de wereld aan te kunnen. Fout! Dat waar het misgaat nu, is het feit dat je blijkbaar koffie nodig hebt om wakker te blijven. Dat kan ofwel betekenen dat je te weinig slaapt krijgt, ofwel dat de kwaliteit van je slaap niet goed is. Recentelijk hebben we een artikel geplaatst, waarin tips worden gegeven hoe je je slaap kunt verbeteren. “10 Tips Om Beter Te Slapen” is een mooi artikel waar in je beter leert slapen. Hoe dan ook, het is belangrijk te beseffen dat cafeïne en nicotine stimulerende middelen zijn. Dat betekent dat zij het stressniveau juist verhogen in plaats van stress verminderen. Datzelfde geldt voor alcohol.

Probeer daarom te minderen met cafeïne, alcohol en nicotine en probeer deze te vervangen door andere producten, zoals bijvoorbeeld kruidenthee of vruchtensappen (op natuurlijke basis). Daarnaast is het heel erg belangrijk dat je gedurende de dag frequent en genoeg water drinkt. Je lichaam moet gehydrateerd blijven om beter weerstand te kunnen bieden tegen stress. 


stress verminderen


2. Zorg voor lichamelijke beweging

Zoals eerder in dit artikel besproken, is stress een reactie van je lichaam op een gebeurtenis. Of dit nu een positieve of negatieve gebeurtenis is, je lichaam komt in een vlucht-/vecht houding. Zodra dit gebeurt, maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan, waardoor je het stressgevoel ook daadwerkelijk voelt. Je hartslag versnelt, je ademhaling gaat sneller etc.

Lichamelijke beweging zorgt voor een anti-reactie op het stresshormoon cortisol. Dat wil zeggen, het is een soort medicijn dat probeert het hormoon tegen te houden. Dat is precies de reden dat lichamelijk beweging goed is als je stress wilt verminderen. Wanneer je regelmatig sport, geef je de cortisol geen kans zich verder te ontwikkelen. Daarmee zul je een meer ontspannen gevoel gaan ervaren en zal je stress verminderen. 

Naast het neutraliseren van het stresshormoon cortisol, zorgt regelmatig bewegen er ook voor dat je fysiek moe wordt en daardoor beter zult slapen. Zie het artikel “10 Tips Om Beter Te Slapen” als je nog meer tips wilt om beter te slapen. Als je beter slaapt, rust je lichaam beter uit en kan je lichaam beter om gaan met stress.

Als laatste zorgt regelmatig bewegen en/of sporten ervoor dat je beter in je vel zit, je meer zelfvertrouwen en meer vertrouwen in je lichaam hebt. Dat geeft weer een positieve uitwerking op het verminderen van stress.

Neutraliseer het stresshormoon door regelmatig te bewegen


3. Controleer je ademhaling

Zoals eerder reeds gemeld, zodra het lichaam stress ervaart, zal de hartslag en de ademhaling versnellen. Eén van meest eenvoudig toe te passen tips om stress te verminderen, is het controleren van je ademhaling. Hoe doet je dit?

Neem 5-10 minuten de tijd om je te concentreren op je ademhaling. Ga rechtop zitten, doe je ogen dicht en leg je handen op je buik. Adem nu heel rustig, maar diep in door je neus, waarbij je buik bol moet worden. Het bol worden van je buik, duidt erop dat je door je buik ademhaalt en niet oppervlakkig door alleen je borstkas. Hou je adem 1-3 seconden vast, en blaas daarna rustig uit via je mond. Je zult een enorme rust ervaren als je dit een aantal keer gedaan hebt. Het controleren van je ademhaling op deze manier is namelijk goed voor 2 dingen. 

1. Door gecontroleerd adem te halen op de hierboven besproken manier, zal je hartslag vertragen en je bloeddruk verlagen. Dit geeft een prettig ontspannen gevoel en zal je stress verminderen.

2. Door diep door de neus te inhaleren (let op het bol worden van je buik), zul je meer zuurstof binnenkrijgen, wat goed is voor de oxidatie van je lichaam. Je lichaam heeft meer zuurstof, en dit uit zich in een gevoel van ontspanning

Nog niet overtuigd en graag meer handvatten nodig om stress te verminderen?
Dan raden wij je absoluut de e-cursus e-cursus ‘Nooit Meer Zorgen Of Stress’ !

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE


4. Zorg voor voldoende nachtrust

Wat veel mensen niet weten is dat gebrek aan (goede) slaap één van de belangrijkste veroorzakers is van stress. Dus als je stress wilt verminderen, zul je ook je slaapritme onder de loep moeten nemen. Het vervelende is echter wel dat slaaptekort en stress tweeledig aan elkaar zijn verbonden. Dat wil zeggen, stress leidt tot slaaptekort, maar slaaptekort leidt ook tot stress. Kortom, slaap is belangrijk in het verminderen van stress. Maar hoe kom je nu aan een goede nachtrust? 

In ons artikel “10 Tips Om Beter Te Slapen” geven we 10 fantastische tips die jou beter laten slapen! 

Allereerst is het belangrijk te beseffen hoe belangrijk nachtrust is om stress te verminderen. Zorg dat je maximaal ontspant voordat je naar bed gaat. Dat houdt dat je ’s avonds vlak voor je naar bed de volgende zaken in acht moet nemen:

– Geen mobiele telefoon meer checkenstress verminderen
– Geen televisie meer kijken
– Geen werkmail meer checken
– Geen sport minder dan 2 uur voor je gaat slapen|
– Probeer 7-8 uur te slapen
– Zorg voor rust en regelmaat
– Warm bad doet vaak wonderen

Deze en nog meer tips en informatie staat in ons artikel “10 Tips Om Beter Te Slapen”.

Kortom, geef jezelf de tijd om te relaxen alvorens je naar bed gaat. Daarmee slaap je beter, rust je beter uit en zal je stress verminderen. 


Voldoende nachtrust is de makkelijkste manier om stress te verminderen


5. Probeer Mindfulness

Er zijn verschillende tips die bijdrage aan stress verminderen. Dit zijn veelal tips die onmiddellijk kunnen bijdragen aan het verminderen van stress. Echter, er zijn ook tips die meer te maken hebben met je levensstijl. Tips die dus op de wat langere termijn effectief zijn om je stress te verminderen. Eén van de meeste populaire activiteiten hierin is het zogeheten “Mindfulness”. Mindfulness is eigenlijk een soort meditatieve en somatische benadering van je geestelijke bewustzijn en je geestelijke gezondheid. Mindfulness-oefeningen kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verminderen van de symptomen van angst en depressie. 

Eén van de meeste bekende en beste cursus Mindfulness is de online cursus Mindfulness voor het dagelijkse leven, van Happy With Yoga Academy. Een absolute aanrader om je te helpen stress te verminderen en in een geestelijke ontspannen toestand te komen. Mindfulness voor het dagelijkse leven is een 8-weekse Mindfulness cursus met een dagelijkse stappenplan voor iedereen die graag minder stress en meer rust wil.

Ja, ik wil graag meer rust en ontspanning door Mindfulness


6. Breng tijd door met familie en vrienden

Het klinkt zo simpel, maar het kan heel erg belangrijk zijn als je graag stress wilt verminderen. Tijd doorbrengen met familie en vrienden geeft je het gevoel van gezelligheid en plezier, maar ook het gevoel dat je bij een groep hoort. Onderbewust vinden mensen het prettig als ze merken dat ze deel uit maken van een groter geheel of in dit geval van een groep mensen. Dus naast dat je het simpelweg gezellig vindt, met elkaar lacht en het leuk hebt, is dit ook voor je mentale gezondheid goed om je onder de mensen te begeven. Probeer jezelf enigszins te dwingen om er op uit te gaan als je je niet zo lekker voelt of stress hebt. Je zult zien dat het werkt.


stress verminderen


7. Lach en heb plezier

Eigenlijk is deze nauw verbonden aan de tip hierboven als je stress wilt verminderen. Echter, je kunt ook plezier hebben, zonder familie en vrienden. Vandaar dat we deze als losse tip vermelden. Lachen en plezier hebben is ontzettend belangrijk als je graag stress wilt verminderen. Wat er namelijk gebeurt als je lacht, is dat het hormoon endorfine loskomt in je lichaam, wat een heel aangenaam en blij gevoel geeft. Je humeur verbetert en je merkt dat je stressniveau daalt. 

Het is zelfs zo dat regelmatig lachen er op de langere termijn voor zorgt dat je immuunsysteem en humeur verbetert. Kortom, probeer een leuke tv-show te kijken, een grappige film, een cabaretvoorstelling of wat het dan ook is dat jou doet lachen. Maar zorg dat je de humor in het leven zoekt, gebruikt en van geniet. Je zult zien dat je stress zal verminderen.

Zoek humor in het leven en lach! Je stress zal verminderen!


8. Hou een stressdagboek bij

Het bijhouden van een zogeheten stressdagboek klinkt misschien een beetje kinderachtig, maar als je dit consequent doet, zul je merken dat je steeds meer inzicht krijgt in de situaties waarin je stress ervaart. Als je dat goed bijhoudt, kun je er op anticiperen. Noteer in je stressdagboek alles wat je herinnert van de situatie, het tijdstip, de plaats, de tijd, de situatie etc. Beoordeel deze stresssituatie op een schaal van bijvoorbeeld 1-10 en doe dit consequent. Als je dit consequent doet, zul je merken dat je steeds beter zult anticiperen op stressvolle situaties. Ofwel, omdat je je beter voorbereid hebt op de situatie ofwel omdat je de situatie zal vermijden.


stress verminderen


9. Luister naar muziek

Het klinkt zo simpel, maar het werkt. Als je een stressvolle situatie ervaart, kan het heel erg helpen om even afstand te nemen van de situatie, en even te luisteren naar rustgevende muziek. Rustgevende muziek zorgt namelijk voor een positief effect op je geest en je lichaam, omdat het bloeddruk doet verlagen en het stresshormoon cortisol tegen wordt gewerkt. De keuze voor de rustgevende muziek ligt helemaal bij jou zelf. De ene mens wordt rustig van echte muziek, de andere wordt rustig van natuur- en of zee-geluiden. Hoe dan ook, jij weet als geen andere van welke muziek je rustig wordt. Profiteer daarvan als jij nu ook stress wilt verminderen.


10. Leer ‘Nee’ zeggen

Er zitten 24 uur in een dag, 7 dagen in een week en 365 dagen in een jaar. En dan begint de cyclus weer helemaal op nieuw. Meer zit er nu eenmaal niet in. En meer zouden we er wel vaak heel graag in willen hebben. En dat levert stress op. Eén van de belangrijkste oorzaken van stress is dat men geen ‘nee’ durft te zeggen en daardoor teveel wilt doen in te weinig tijd. Je kunt niet meer uren in de dag stoppen dan er nu eenmaal in zitten. Besef dat en besef dat het belangrijk om te leren ‘nee’ te zeggen. Dat geeft rust, zelfvertrouwen en een algeheel gevoel zelf de regie te hebben over jouw leven en de indeling van jouw leven. 



Het is oké om even een dipje te hebben

 

stress verminderen

 




Bronnen:

Skillsyouneed.com
Healthline.com
Webmd.com
Sharecare.com