//10 Tips Om Beter Te Slapen

10 Tips Om Beter Te Slapen

Ben je op zoek naar de 10 beste manieren en tips om beter in slaap te vallen? Heb je al enige tijd last van slapeloosheid? Lukt het niet om te blijven slapen of om tot rust te komen tijdens de slaap? Dan ben je met dit artikel aan het juiste adres. Vanaf zullen je slaapproblemen voorbij zijn en zul je manieren ontdekken om beter te slapen. Er zijn namelijk best wel een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je beter zult slapen. Alleen dan moet je maar net even weten. En dat is waar wij je nu mee gaan helpen. Want slecht slapen is iets dat zowel lichamelijk als geestelijk een ware uitputtingsslag kan zijn of worden. Lees daarom snel verder en laat je verrassen. Slapeloosheid is vanaf nu voorgoed voorbij voor jou! Veel leesplezier.

In dit artikel:

3 Meest voorkomende slaapproblemen

Om er eerst achter te komen, is het belangrijk om te adresseren wat nou je echte slaapprobleem is. Over het algemeen onderscheiden we de volgende 3 meest voorkomende slaapproblemen:

  1. Niet in slaap vallen of niet in slaap blijven
  2. Slaperig gevoel gedurende de dag
  3. Snurken

 

1. Niet in slaap vallen of niet in slaap blijven

Eigenlijk ervaren alle mensen wel een keer dat men niet in slaap kan vallen of moeite heeft in slaap te blijven. Slapeloosheid is niet perse alleen het “niet in slaap kunnen vallen”, maar kan zich ook uiten door veelvuldig wakker (dus niet doorslapen) of door te vroeg wakker te worden. Over het algemeen komt slapeloosheid vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Een aantal oorzaken van slapeloosheid kunnen zijn:

  • (opvallend) geluid horen
  • Stressvolle gebeurtenis, zoals het verliezen van een baan of het meemaken van een ongeluk etc.
  • Diverse medicijnen hebben het nare bijeffect dat het de kwaliteit van de slaap kan beïnvloeden.
  • Ontstane slechte gewoonten, zoals alcohol drinken voor je gaat slapen of laat op de avond nog een flinke maaltijd eten.
Perfect Slapen In 7 Stappen

Over het algemeen duurt slapeloosheid bij de meeste mensen maar een aantal dagen en gaat dit vanzelf over. Duurt de slapeloosheid echter een paar weken achter elkaar en/of meerdere keren per jaar, dan wordt dit als chronische slapeloosheid beschouwd. Het is belangrijk om dan niet zelf te gaan lopen rommelen of zelf iets te proberen. Beter kun je professionele hulp zoeken. Begin hiermee niet te laat. Het kan namelijk ook zijn dat de slapeloosheid een medische oorzaak heeft, waar je zelf niets van wist, zoals bijvoorbeeld een schildklieraandoening, artritis of het rusteloze benen syndroom. Zomaar een aantal voorbeelden die ten grondslag kunnen liggen aan je slapeloosheid.

2. Slaperig gevoel gedurende de dag

Iedereen voelt zich wel eens moe gedurende de dag. Druk op het werk of of hard gesport zijn zomaar een paar dingen die je overdag moe kunnen laten doen voelen. Echter, dat is niet de moeheid waar we nu op doelen. Als je merkt dat je al moe wordt bijvoorbeeld tijdens de krant lezen of tijdens vergaderingen, dan is duidelijk dat er sprake is van een ander soort moeheid, een moeheid die we moeten veranderen. Een oorzaak hiervan kan zijn dat je simpelweg te weinig uren geslapen hebt, ofwel de kwaliteit van je slaap is onvoldoende. Als je, zoals geadviseerd wordt voor volwassenen, tussen de 6-8 uur goed geslapen hebt, zou in principe de tijdsduur van de slaap voldoende moeten zijn om jezelf uitgerust te voelen. Als je je vervolgens alsnog moe of slaperig voelt gedurende de dag, is het verstandig om een professional of huisarts te raadplegen.

3. Snurken

Veel mensen snurken, en een deel daarvan heeft ook daadwerkelijk last van het snurken. Ofwel omdat de partner snurkt, ofwel omdat je zelf snurkt en daardoor een slechte kwaliteit slaapt hebt. Soms kan het snurken eenvoudig worden verholpen of in ieder geval verminderd door:

– Gewicht verliezen / afvallen
– Minder roken en minder alcohol
– Andere slaappositie aannemen. Over het algemeen is snurken erger als je op je rug ligt. Kortom, probeer de zijligging eens.

Snurken wordt veroorzaakt doordat een bepaalde zuigkracht ontstaat bij het inademen, waardoor uiteindelijk de luchtstroom naar binnen wordt geblokkeerd. Dat heeft een snurkend geluid tot gevolg. Dit heeft weer tot gevolg dat het zuurstof in je bloed daalt en worden de hersenen weer geactiveerd. Dat resulteert in een soort wakker-toestand die zich meerdere keren per nacht herhaalt. Dit betekent dat je dus niet in je diepste slaap komt en daardoor een slechtere kwaliteit slaap hebt. Consequentie, je voelt je overdag moe en slaperig.

Wil jij ook Perfect Slapen in 7 stappen? ⇓

slaapproblemen

10 Tips om beter te slapen? (tip!)

Om er voor te zorgen dat je slaapproblemen opgelost worden en je weer genoeg én goede nachtrust krijgt, hebben we 10 hele waardevolle tips om een rijtje gezet die jou gaan helpen weer tot rust te komen gedurende de nacht. Zodat je overdag weer fitter, energieker en positiever voelt. Kortom, zeg maar vast vaarwel tegen je slaapproblemen en je slapeloosheid

1. Regelmaat

Regelmaat is eigenlijk het belangrijkste waar je zelf 100% invloed op kan hebben om beter te slapen of in ieder geval je slaapproblemen te verminderen. Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan, maar óók op dezelfde tijd uit bed te gaan. Dus ook in het weekend. Hoe verleidelijk het ook is om in het weekend lekker even uit te slapen, is het veel beter om op dezelfde tijdstippen te gaan slapen en op te staan. Regelmaat werkt!

2. Verminder of vermijd cafeïne, alcohol en nicotine

Met name in de laatste 4-6 uur (en soms wel 8-12 uur) voor je naar bed gaat, is het absoluut af te raden om nog cafeïne, alcohol of nicotine te nuttigen. Dat kan de duur en kwaliteit van je slaap aanzienlijk beïnvloeden. 

De effecten van cafeïne kunnen soms wel 8-12 uur in je lichaam blijven

3. Beperk je dutjes

Met name dutjes ná 15:00 moet je zoveel mogelijk vermijden, omdat dit je echt slaap ’s avonds aanzienlijk kan beïnvloeden.

4. Sport regelmatig maar wel op het juiste moment

Regelmatig sporten kan goed helpen om je beter te laten slapen. Maar let er goed op dat je niet binnen 2 uur (voorkeur heeft zelfs 3 uur) voordat je gaat slapen nog aan het sporten bent. De adrenaline die je daarmee op hebt gebouwd, voorkomt dat je rustig en diep slaapt.

5. Eet geen grote maaltijd voor bedtijd

Probeer geen grote maaltijden te eten binnen 2 uur voordat je gaat slapen. Je lichaam moet alle voedingsstoffen rustig kunnen verwerken, dus geef je lichaam daar de tijd voor. Daarnaast bevat veel voeding allerlei suikers, waarmee je lichaam zichzelf weer (tijdelijk) oppept en dús voorkomt dat je lekker slaapt.

6. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving

De omstandigheden waarin je slaapt zijn veelal beslissend voor de duur én kwaliteit van de slaap. Zorg daarom dat de ruimte waarin je slaapt donker en rustig is én een comfortabele temperatuur heeft. Een temperatuur van tussen de 16-18° Celsius is de ideale slaaptemperatuur.

Donker, rustig en een comfortabele temperatuur (16-18°C)

7. Slaapkamer is voor slapen of intimiteit

Beperk de activiteiten in de slaapkamer vóór het slapen tot slapen of misschien voor intimiteit met je partner, maar ga geen andere zaken doen alvorens je moet slapen. Dat wil zeggen, ga geen nieuws lezen, ga niet Facebooken of Instagrammen, ga geen telefoongesprekken houden, ga geen televisie kijken of radio luisteren. Kortom, onthoud dat de slaapkamer is om te gaan slapen en niet voor andere zaken.

8. Zorg voor een bedritueel

Probeer de tijd te nemen om je voor te bereiden om naar bed te gaan. Ga niet snel na het sporten naar bed, maar neem de tijd om af te koelen en rustig te worden. Een goede gewoonte om rustig en slaperig te worden is bijvoorbeeld een warm bad nemen. Op die manier word je vast een beetje rozig en zul je rustig en diep slapen.

Een warm bad kan wonderen doen voor je slaapproblemen

9. Sluit je gedachtes af voor bedtijd

Probeer alle beslommeringen en alle dingen waar je nog mee zit of mee worstelt een plaatsje te geven voordat je je bed in duikt. Bedenk goed, je kunt er op dat moment toch niets meer aan doen. Accepteer dat en neem jezelf voor om de volgende morgen de draad weer op te pakken. Je kunt er nu toch niks aan doen.

10. Niet in slaap na 20 minuten ⇒ eruit

Als je niet binnen 20 minuten in slaap bent gevallen, dan ben je ofwel niet moe genoeg geweest, ofwel je hoofd is toch niet leeg genoeg om rustig te gaan slapen. Het beste dat je dan kan doen, is er even uit gaan, een rustige bezigheid doen en dan naar bed gaan als je je weer moe voelt. Volgens oud moeders tips schijnt een beker warme melk wonderen te verrichten. Kortom, ga jezelf niet lopen kwellen als het niet lukt om direct in slaap te vallen, maar probeer te kalmeren, even iets anders te doen en dan weer terug te keren naar bed.

Wil jij ook fitter, energieker en postiever de dag doorbrengen? 
Bestel dan nu het boek Perfect Slapen in 7 Stappen ⇓
Perfect Slapen in 7 Stappen als ook jij beter wilt slapen!

 

Tijdelijk ontvang je hierbij de volgende bonussen helemaal gratis ⇓

Ja, ik wil profiteren van deze mooie aanbieding!


 


Bronnen:

https://www.trihealth.com
https://www.webmd.com